Autor |
Wiadomość |
guzjonna
wszystkie kolory tęczy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 256 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
Dziwolągi matematyczne |
|
W szkole uczy się wielu rzeczy, które musimy sami zweryfikować.
Nie wszystko, w co głęboko wierzymy, musi okazać się prawdą.
Na przykład takie proste pytanie: ile wynosi 6+7?
Każdy odpowie, że 13.
A czy ktoś mi uwierzy, jeśli powiem, że 3? Albo 1?
Wszystkie te odpowiedzi są poprawne, zależy tylko jak rozumiemy działanie dodawania
W matematyce istnieje coś takiego jak dodawanie modulo...
W przypadku dodawania modulo 5 odpowiedź na nasze pytanie brzmi: 3.
Gdy dodajemy modulo 3, uzyskamy 1.
Jak to się dzieje?
Zobaczmy na przykładzie dodawania modulo 5:
Najpierw musimy wykonać działanie klasyczne 6+7 = 13,
otrzymaną liczbę dzielimy przez 5 (czyli wartość modulo) i sprawdzamy, jaka z dzielenia pozostaje nam reszta. W tym przypadku jest to 3.
Reszta ta jest wynikiem
Skomplikowane? Wcale nie. Wikipedia podaje taki oto przykład używania dodawania modulo na co dzień:
Przykładem może być zegar 24-godzinny: dzielimy dzień na 24 godziny numerowane od 0 do 23. Jeżeli obecnie jest 19:00, to 8 godzin później nie będzie 27:00 (ten wynik otrzymalibyśmy dodając 19+8=27), lecz 3:00. Podobnie, jeżeli obecnie jest 12:00 i minie 21 godzin, to zegar wskaże 9:00, a nie 33:00. Jeżeli obecnie jest 3:00, to 4 godziny wcześniej była 23:00, nie zaś -1:00.
Tak więc mierzenie czasu na zegarze rozpoczyna się o godzinie 0:00 „zerując się” po osiągnięciu 24. Mówimy, że na zegarze obowiązuje arytmetyka modulo 24.
|
|
Czw 14:58, 07 Maj 2009 |
|
|
|
|
guzjonna
wszystkie kolory tęczy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 256 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
Pewien cytat z forum, który bardzo mi się spodobał
Drugie (twierdzenie - Godel): Jest to bardzo ciekawy wynik z logiki. Mianowicie wyobraźmy sobie, że tworzymy jakąś teorię. Jedyne co o niej zakładamy to, że jest w oparciu o klasyczną dwuargumentową logikę (jest tylko prawda lub fałsz - żadnych pośrednich wartości) i drugie założenie, że w tej teorii będziemy wykorzystywać liczby naturalne (całkiem normalne założenie moim zdaniem).
Wówczas dzieje się rzecz zadziwiająca. Godel udowodnił, że taka teoria jest: albo niespójna, albo niezupełna.
Niespójna, tzn. że istnieje w niej zdanie, które jest jednocześnie prawdziwe i fałszywe.
Niezupełna, tzn. że istnieje zdanie, które co prawda jest prawdziwe lub fałszywe, ale w żaden sposób nie jesteśmy w stanie tego sprawdzić i nigdy nie będziemy w stanie tego sprawdzić, jeśli będziemy posługiwać się metodami tylko z tej teorii, która stworzyliśmy. Po prostu nie wiedza. Oczywiście można tworzyć nowe teorie, żeby poznawać stare... no ale problem nie ucieknie, bo ta nowa znowu będzie niespójna lub niezupełna. I lepiej, żeby była niezupełna niż niespójna.
Jak ja pierwszy raz usłyszałem to twierdzenie, to zachwiało ono moim światopoglądem, że rozumem da się wszystko wytłumaczyć - tylko potrzeba dużo czasu. Twierdzenie to mówi, że nie... że będą rzeczy, których nigdy nie wyjaśnimy, a jeśli nawet wyjaśnimy to na jej miejsce pojawi się mnóstwo nowych problemów. Wiedzy nie da się ogarnąć w całości. I chociaż może wielu tak czuło intuicyjnie, to jednak ja potrzebowałem to zobaczyć w postaci twierdzenia.
Nota bene Godel był schizofrenikiem i przez paranoje zagłodził się na śmierć. Na pewno miało to jakiś związek z matematyką...
A tu link do tego forum, gdzie jeszcze więcej ciekawostek matematycznych mozna znależć:
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Pią 14:29, 22 Maj 2009 |
|
|
zielonomi
zielony yeti
Dołączył: 13 Mar 2009
Posty: 608 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
| |
Nota bene Godel był schizofrenikiem i przez paranoje zagłodził się na śmierć. Na pewno miało to jakiś związek z matematyką...
|
Lata trzydzieste w Niemczech to jedna wielka paranoja - na ten okres, jak wyczytałam, przypadło pierwsze załamanie nerwowe Godla.
|
|
Pią 23:45, 22 Maj 2009 |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|